home    biografie    composities    opera biest    muziekkamer    schetsboek    contactHome.htmlBiografie.htmlComposities.htmlMuziekkamer.htmlSchetsboek.htmlContact.htmlshapeimage_1_link_0shapeimage_1_link_1shapeimage_1_link_2shapeimage_1_link_3shapeimage_1_link_4shapeimage_1_link_5
“"Ik heb geen behoefte
aan idealen.
Niemand duwt mij de drek van zijn eigen falen
door de strot."”
– uit ‘Biest’ –
 inleiding    het verhaal    biest in beeldBiest_inleiding.htmlBiest_in_beeld.htmlshapeimage_3_link_0shapeimage_3_link_1
BIEST – het verhaal

1e Bedrijf
Mei 1968, een half gesloopte kerk.
Giuseppe die San Bernardo is zeer opgetogen over de studenten- en arbeidersopstand in Parijs. Hij gelooft dat de communistische wereldrevolutie nabij is. 
Om als student wat bij te verdienen sloopt de marxistisch-leninistisch student in de nachtelijke uren de kerk waarin hij zich bevindt. 

In zeer duidelijke taal geeft hij zijn mening over de religie, 'de opium van het volk', en hun vertegenwoordigers.
"Want terwijl zij braaf en devoot hun 'Papaver Somniferum' kwelen zien hoe hun opiumschuit op de rots 	van het socialisme te pletter slaat."

Als hij een oude Maria-beeld vindt wordt Giuseppe gegrepen door haar indrukwekkende verschijning. Want behalve een vurig communist, is Giuseppe ook een gevoelig dichter (zoals ooit ook Herman Gorter, van wie Giuseppe veel trekken vertoont).
In taal ontleend aan het Hooglied,  een verzameling liefdesgedichten uit de bijbel, bezingt hij de schoonheid van de Madonna en heeft hij enkele zeer intieme momenten met haar 

"Honing druppelt van jouw lippen, melk en honing onder jouw tong."

Als Giuseppe, terwijl de zon opkomt,  een kind vindt is hij behoorlijk in de war. Opstandig, maar ook vertederd, besluit hij het kind te adopteren, liever dan hem uit te leveren aan "die burgertrutten van het dorp of de Jezuïten".
Zoals een wankel kalf de eerste moedermelk (=biest) intuïtief tot zich neemt, zo accepteert ook Giuseppe dit geschenk uit de hemel  Hij noemt het kind Salomo, man van vrede.


2e Bedrijf
Augustus 1972, een oude melkfabriek.
Twee marxistisch feministen, Marianne en Rosa,  bespreken de verliefdheid van eerstgenoemde. Marianne leest een liefdesbrief van Giuseppe voor die gebaseerd is op teksten uit het Hooglied.

Rosa kan niet begrijpen dat Marianne zich zo laat meeslepen door een man!

Marianne zegt dat haar liefde puur lichamelijk is en niets met politiek te maken heeft.
Als Rosa weg is bezingt Marianne haar liefde voor Giuseppe.

Dan verschijnt Giuseppe in de fabriek in het gezelschap van de koe Hathor. Hij heeft de universiteit inmiddels afgezworen en wil als maoïstisch veehouder en zuivelproducent verder door het leven gaan. 

Het komt tot een vrijpartij...

...die wordt onderbroken door de inmiddels 4-jarige Salomo, die van een melkmachine valt als hij een duif probeert te pakken. De melkmachine raakt lek en begint steeds harder te spuiten. 
Wanneer Marianne erachter komt dat Giuseppe de vader van het kind is, gaat zij woedend weg:

“Ik ben bedrogen, als een onnozele scharrelkip door een hitsige huisvader afgekloven!"

Giuseppe blijft achter met zijn zoon, kalmeert hem en wiegt hem tenslotte in slaap.



3e Bedrijf
Maart 2001, een bordeel.
Inanna hoort en ziet Salomo naderen. Zij beschrijft de 33-jarige zoon van Giuseppe in woorden die wederom verwijzen naar het Hooglied 

Ook Ishtar en Isis komen kijken. Salomo komt binnen en meldt de opgewonden meisjes dat wellust weinig heeft te maken met echte liefde.

Dan meldt zich een gast in het virtueel bordeel. De hele wereld kan via internet genieten van de ondergang van de schaamteloze hoerenloper.
De triomf wordt gevierd met het lied "www. BigMother. hell"

"De kerel die nu nog naar de hoeren durft, surft regelrecht naar www.BigMother.hell"

Even later viert ook Salomo, samen met de 'hoeren' de overwinning met "Het Lied van de Hermafrodiet", waarin Salomo van zijn allesomvattende liefde voor het leven getuigt.

Het lied wordt onderbroken door Giuseppe die er blijkbaar is achter gekomen dat zijn zoon een bordeel bezoekt.

Er ontstaat een heftige woordenwisseling tussen vader en zoon waarin Salomo zijn vader eens goed zegt hoe hij erover denkt:

"Ik heb geen behoefte aan idealen. Niemand duwt mij de drek van zijn eigen falen door de strot."

Giuseppe is woedend en in zijn drift stuurt hij zijn biologisch gefokte stier Dumuzi op Salomo af. 

Zoals op de beroemde fresco uit Knossos op Kreta, maakt Salomo acrobatische toeren op de stier.

Voor even lijkt hij de juiste balans te hebben gevonden maar dan valt hij en raakt dodelijk gewond.

4e Bedrijf
Maart 2001, diezelfde dag, een modieus kantoor in een voormalige kerk.
De vrouwen ontfermen zich over Salomo.

Centraal in het kantoor staat het madonnabeeld uit de 1e bedrijf, maar nu in al haar glorie hersteld. Giuseppe staat voor de gesloten deur en wil erin. De vrouwen proberen hem tegen te houden maar uiteindelijk lukt het hem binnen te komen. Er vindt een verzoening plaats tussen vader en zoon.
Beiden herkennen in elkaar de dichter die zij zelf zijn: zoekers naar woorden in een bizarre wereld.

"Mag ik liggen op je schoot? Dichter bij dichter, zo dicht bij elkaar."

Op de achtergrond horen wij in de Latijnse taal de vele koosnamen van Maria; Lelie tussen de Dorens, Druipende Honing, Poort van de Hemel, Mooi als de Maan,  Rijzend Morgenrood, 
Troon van Salomo, Prachtig als de Zon. De madonna opent zich.
Vader en zoon worden liefdevol door de Moeder van God  ontvangen.

Einde