BIEST – Vervolg –

Het libretto heeft als rode draad de legendarische Liefdesgedichten van Salomo, bekend als het bijbelse Hooglied. Ook de persoon en het werk van de sensitivistische en later socialistische dichter Herman Gorter (1864-1927) vormen een belangrijke inspiratiebron.

De componist/librettist noemt de opera “een moderne mythe met een sprankelende oppervlakte en een diepe onderstroom.” Hij onderscheidt 4 verschillende niveaus waarop men het verhaal kan ondergaan:
Een kleurrijke aaneenschakeling van beelden, die vaak kracht ontlenen aan de magie en de mogelijkheden van het marionettenspel.

De tragedie van de idealist Giuseppe di San Bernardo en zijn gevonden zoon Salomo.

Een allegorie, waarmee de makers, die behoren tot de post-avantgarde generatie, geboren rond 1960, reageren op de veranderingen van het geestelijke klimaat sinds de bewogen periode rond het einde van de zestigerjaren.

Een spirituele verkenning van het menselijk verlangen.
 home    biografie    composities    opera biest    muziekkamer    schetsboek    contactHome.htmlBiografie.htmlComposities.htmlMuziekkamer.htmlSchetsboek.htmlContact.htmlshapeimage_2_link_0shapeimage_2_link_1shapeimage_2_link_2shapeimage_2_link_3shapeimage_2_link_4shapeimage_2_link_5
“Als hij mij kust
word ik door wellust opgezogen.
In zijn ogen spartelen duiven
in een vijver van melk.
Ik dartel en drijf er en hang
aan zijn lippen
als dauw in de kelk
van een bloedrode bloem.”

– uit ‘Biest’ –
 inleiding    het verhaal    biest in beeldBiest_het_verhaal.htmlBiest_in_beeld.htmlshapeimage_4_link_0shapeimage_4_link_1
Biest_inleiding.html
terug